۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷

معاون برون‌مرزی صداوسیما مطرح کرد؛

۱۵ سال چالش روایت‌گری در «پرس تی‌وی»/ ۸ بار از یوتیوب پاک شدیم!

۱۵ سال چالش روایت‌گری در «پرس تی‌وی»/ ۸ بار از یوتیوب پاک شدیم!

مراسم سالگرد پانزدهمین سال تأسیس شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی با حضور رئیس رسانه ملی و معاونان برون‌مرزی و سیاسی سازمان صداوسیما، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سالروز پانزدهمین سال تاسیس پرس تی وی مراسمی امروز ۱۱ تیرماه با حضور پیمان جبلی رییس صداوسیما و احمد نوروزی معاون برون مرزی سازمان برگزار شد.

علیرضا خدابخشی معاون سیاسی صداوسیما، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، زینب مهنا همسر نادر طالب‌زاده از دیگر حاضران در مراسم هستند.

احمد نوروزی معاون برون مرزی صداوسیما در ابتدا با مرور فعالیت‌های شبکه پرس تی وی گفت: در ابتدای راه اندازی پرس تی وی ما شاهد شرایطی بودیم که روایت عمومی از موضوعات در اختیار رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌هایی با برد گسترده‌تر بود و برای ارایه روایت‌های جایگزین، رسانه‌ای وجود نداشت.

وی ادامه داد: در آن شرایط شبکه العالم راه افتاد و روایتی جایگزین شکل گرفت. پرس تی وی هم دیگر رسانه‌ای بود که راه‌اندازی شد و کمک کرد تا روایتی جایگزین نسبت به رسانه‌های جریان اصلی شکل بگیرد. حتی باعث شد رسانه‌های جریان اصلی هم برخی از این روایت‌ها را پوشش دهند و حداقل سعی کنند موضوعات را یک سویه پوشش ندهند.

نوروزی تصریح کرد: رسانه‌ای که توانست پیشتاز صنعت تلویزیونی باشد، پرس تی بود و این باعث شد تعداد رسانه‌هایی که وارد این حوزه شوند بیشتر شود. الهام بخشی پرس تی وی به نظرم تا سال‌ها ادامه داشت. در گذر سال‌ها محدودیت‌هایی برای پرس تی وی خلق شد و شاید تا حدودی از اینکه پرس تی وی پیشروی روایت‌های ثانویه باشد، فاصله گرفتیم.

معاون برون مرزی صداوسیما یادآور شد: اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها قرار نیست همیشه همان شکل که وضع می‌شود تاثیرگذار هم باشد. طراحی اولیه بر این است که کشور هدف را از مسیر خود کنار بزنند و باعث شوند از مسیر خود عدول کند، اما افزایش تحریم و محدودیت باعث شد پرس تی وی به سمتی حرکت کند که با کنار زدن آن‌ها تأثیرگذاری‌اش را به اثبات برساند.

وی اضافه کرد: حالا تلویزیون‌های دیگری هم اضافه شده‌اند که روایت‌گری ثانویه را بر عهده دارند اما خلایی همچنان به نام روایت گری سوم وجود داشت. پرس تی وی اخیراً آنتن خود را به فلسطین اختصاص داد. خاطرم هست همان زمان روزنامه‌نگاران آمریکایی توییت می‌زدند که اخبار لحظه به لحظه را از پرس تی وی ببینید.

معاون برون مرزی صداوسیما با اشاره به اهداف پرس تی وی گفت: ایده اولیه راه اندازی پرس تی وی این بود که از موضوعات جهانی و برای مخاطب جهانی روایتی جایگزین ارایه شود و به مرور به این رسیدیم که روایتی ایرانی از موضوعات ایران، منطقه و جهان ارایه کنیم. طبیعتاً مخاطب هم همین را می‌خواهد.

وی با اشاره به افزایش محدودیت‌ها اضافه کرد: زمانی می‌توانستیم روی هر ماهواره‌ای دسترسی داشته باشیم خبرنگاران ما در هر جایی حضور داشته باشند اما الان خیلی از دسترسی‌های ما قطع شده و با توجه به حاکمیت گسترده‌ای که روی وب اعمال می‌شود تلاش می‌شود پیام‌های ما انتشار پیدا نکند. بالغ بر هشت بار صفحه پرس تی وی از یوتیوب پاک شده است.

وی در پایان سخنانش گفت: محدودیت‌ها نشان می‌دهد مسیری که به جلو می‌رود درست و دقیق است و به همان میزان اجازه انتشار نگاه جایگزین را نمی‌دهند. کارهای پیچیده‌ای در حال انجام است که ماهانه چند ده میلیون به مخاطب برون مرزی اضافه کرده است.

پیمان جبلی: رانت شبکه‌های جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی است

پیمان جبلی در ابتدای سخنان خود با تقدیر و تشکر از کسانی که در این سال‌ها برای پرس تی وی زحمت کشیده‌اند به دیگر مهمانان مراسم خیر مقدم گفت.

وی عنوان کرد: از همه تلاش‌هایی که در طول این ۱۵ سال برنامه سازان، خبرنگاران و همه عوامل فنی و پشتیبانی داشتند تقدیر می‌کنم.

جبلی همچنین گفت: از افتخارات شبکه پرس تی وی میزبانی برنامه‌های آقای نادر طالب زاده بود.

وی تصریح کرد: پرس تی وی به خوبی جایگاه تأثیر گذارش را در حوزه بین‌الملل و در حوزه مخاطب خودش و همچنین فضای رسانه‌ای کشور اثبات و برندش را ایجاد کرد.

جبلی با اشاره به یک نقطه قوت عنوان کرد: پرس تی وی کاملاً شناخته شده است و علتش در نقطه‌ای است که رقبای ما در آن نقطه، امتیاز ندارند. پرس تی وی در امکانات مادی، در قدرت پوشش جهانی و قدرت حقوقی بین المللی از رقبای خود کم توان تر است. اما نقطه امتیازش که هیچیک از رقبا از آن برخوردار نیستند انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران است، گفتمان انقلاب که از آن فرهنگ حمایت از مظلوم، فرهنگ مقاومت و… استخراج شده است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطف در تاریخ بشر بوده است در دوره معاصر پس از انبیا که تاریخ زندگی مردم را تغییر داده‌اند بارزترین رویداد انقلاب بوده است. وقتی تاثیراتی که این انقلاب بر جغرافیا و جهان گذاشته است را نگاه می‌کنیم به آن پی می‌بریم. رانتی که شبکه‌های جمهوری اسلامی از آن برخوردارند انقلاب اسلامی است.

جبلی عنوان کرد: ما باید امتیاز خود را به درستی درک کنیم نقطه تمایز و تفاوت خود با رقبا را دقیق شناسایی کنیم. اگر به این نقطه تمایز توجه نکنیم رویشی نداریم و از رقبا عقب خواهیم افتاد. پیام انقلاب اسلامی، پیام مقاومت فارغ از دست و مذهب و فرهنگ برای همه جذاب است.

رییس صداوسیما اضافه کرد: در دوره جدید تحولی رسانه ملی و تاکید بر عدالت گستری و هویت محوری چیزی جز این نیست. براساس سرفصل عدالت موظفیم عادلانه تمام ظرفیت‌ها و استعدادها را شناسایی کرده و در قاب تصویر نشان دهیم.

وی با اشاره به سخنی از طالب زاده گفت: این سخن مشهوری از آقای طالب زاده است که همیشه می‌گفت اگر فقط هزینه یک موشک بالستیک را خرج رسانه‌های برون مرزی کنید نتیجه اش را چند برابر خواهید دید.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پانزدهمین سالگرد راه اندازی پرس تی وی را در سخنان کوتاهی تبریک گفت.

وی در سخنانی مطرح کرد: این شبکه نه فقط صدای بی صدایان است بلکه صدای همه حق طالبان و مظلومان است و به رغم همه تنگناها، محدودیت‌ها و شیطنت‌هایی که برایش ایجاد کرده‌اند تا مانع رسیدن این صدا به گوش افکار عمومی شوند با قوت و اقتدار کارش را انجام داد. امیدوارم با تلاش این مجموعه و مجموعه بزرگ صداوسیما این صدا با عنوان صدای بی صدایان و صدای حق طلبان و مظلومان رساتر باشد.

کد خبر 5528352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha